مهندسی معماری

دسته بندي : علوم پایه » پاورپوینت معماری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه
‏برش ‏گنبد‏ ‏کلیسای جامع فلورانس
‏معماری یا مهرازی‏ یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راه‏‌‏حل‏‌‏های گذشته، چه آفریدن راه‏‌‏حل جدید برای رسیدن به هر هدفی.
‏معماری هنر و دانش طراحی بناها و سایر ساختارهای کالبدیست. تعاریف جامع تر، بیش‏‌‏تر معماری را شامل طراحی تمامی محیط مصنوع از طراحی شهری و طراحی منظر تا طراحی خرد جزییات ساختمانی و حتی طراحی مبلمان می‏‌‏دانند.
‏طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از ‏توده‏، ‏فضا‏، ‏بافت‏، ‏نور‏، ‏سایه‏، ‏مصالح‏، ‏برنامه‏ و عناصر برنامه ریزی مانند ‏هزینه‏، ‏ساخت‏ و ‏فناوری‏ است به منظور دستیابی به اهداف ‏زیباشناختی‏، عملکردی و اغلب ‏هنری‏. این تعریف، معماری رااز طراحی مهندسی که استفاده خلاقانه از مصالح و فرمها با بهره گیری از ریاضیات و قواعد علمی است، متمایز می‏‌‏کند.
‏آثار معماری به عنوان نمادهای ‏فرهنگی‏، ‏سیاسی‏ و ‏اجتماعی‏ یک کشور شناخته می‏‌‏شوند. تمدن‏‌‏های تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می‏‌‏شوند. ساختمان‏‌‏هایی چون ‏تخت جمشید‏(پارسه)، ‏اهرام ثلاثه‏ مصر (هرم های سه گانه)، ‏کالاسیوم‏ روم از جمله چنین آثاری محسوب می‏‌‏شوند. آثاری که پیوند دهنده مهم خودآگاهی‏‌‏های اجتماعی بوده‏‌‏اند. شهرها، مذاهب و فرهنگ‏‌‏ها از طریق همین یادواره‏‌‏ها خود را می‏‌‏شناسانند.
‏معانی و تعاریف
3
‏باید توجه داشت که امروزه واژه ‏«‏معماری‏»‏ در دو معنای وابسته بکار می‏‌‏رود:
‏یکی معماری به عنوان ‏«‏فرایند ساماندهی فضا‏»‏ که ‏اسم‏‌‏معنا‏ شمرده شده‏‌‏است و به یک فعالیت آفرینشگر (خلاقانه) آدمی توجه دارد و بر پایه‏ٔ‏ علمی-تجربی، ‏هنر‏ و ‏فناوری‏ ساخت پدید می‏‌‏آید. این برداشت بیشتر از سوی ‏معماران‏ صورت می‏‌‏گیرد.
‏دوم معماری به عنوان ‏«‏دستاورد ساماندهی فضا‏»‏ یا اثر معماری که ‏اسم‏‌‏ذات‏ شمرده شده‏‌‏است و به ساختمان‏‌‏هایی اشاره دارد که پیش از ساخت آنها این فرآیند پیموده شده‏‌‏است. این برداشت بیشتر از سوی ‏باستان‏‌‏شناسان‏ و مورخین معماری بکار می‏‌‏رود.
‏در یک تعریف کلی از معماری ‏ویلیام موریس‏ چنین می‏‌‏نویسد:
‏معماری؛ شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را در بر می‌گیرد و تا ‏زمانی که جزئی از دنیای متمدن بشمار می‌آییم، نمی‌توانیم خود را از حیطه‏ٔ‏ آن خارج ‏سازیم، زیرا که معماری عبارت از مجموعه اصلاحات و تغییراتی است که به اقتضای ‏نیازهای انسان، بر روی کره‏ٔ ‏زمین ‏ایجاد شده‌است که تنها ‏صحراهای بی ‏آب ‏و ‏علف ‏از آن بی نصیب مانده‌اند. ما نمی‌توانیم تمام منافع خود را در زمینه معماری در ‏اختیار گروه کوچکی از مردمان تحصیل کرده بگذاریم و آنها را مامور کنیم که برای ما ‏جستجو کنند، کشف کنند، و محیطی را که ما باید در آن زندگی کنیم شکل دهند و بعد ما ‏آن را ساخته و پرداخته تحویل بگیریم و سپس شگفتزده شویم که ویژگی و کارکرد آن چیست. ‏بعکس این بر ماست که هر یک، بنوبه خود ترتیب صحیح بوجود آمدن مناظر سطح کره زمین را ‏سرپرستی و دیدبانی کنیم و هر یک از ما باید از دستها و ‏مغز ‏خود، سهم خود را در این وظیفه ‏ادا کند.
‏در تعریفی دیگر از ‏لوکوربزیه‏ (یکی از بزرگترین معماران تاریخ) می‏‌‏گوید:
‏معماری بازی استادانه و درست اشکال در زیر نور است
‏ریشه واژه
‏واژه ی ‏«‏معماری‏»‏ در زبان ‏عربی‏ از ریشه‏ٔ‏ ‏«‏عمر‏»‏ به معنای ‏عمران‏ و آبادی و آبادانی است و ‏«‏معمار‏»‏، بسیار آباد کننده. در زبان ‏فارسی‏ برابرهایی گوناگونی برای آن آمده‏‌‏است مانند: ‏«‏والادگر‏»‏، ‏«‏راز‏»‏، ‏«‏رازیگر‏»‏، ‏«‏زاویل‏»‏، ‏«‏دزار‏»‏، ‏«‏بانی کار‏»‏ و ‏«‏مهراز‏»‏. ‏مهراز‏، واژه‏‌‏ای است که از ‏«‏مه‏»‏ + ‏«‏راز‏»‏ درست‏‌‏شده و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش
3
‏«‏مه‏»‏، به‏‌‏معنای بزرگ و ‏«‏راز‏»‏ به‏‌‏معنای سازنده درست شده‏‌‏است. این واژه برابر ‏مهندس معمار‏ به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه "architect‏" از دو بخش archi‏ به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton‏ به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می‏‌‏باشد. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture‏ به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe‏)از فعل آرخین(arkhin‏) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.
‏معماری مدرن (نوین)
‏امروزه برخی از نویسندگانی که به این موضوع می‏‌‏پردازند، حتی مدعی‏‌‏اند که جنبش نوین، حکم گونه‏‌‏ای ‏«‏کلاف سردرگم‏»‏ را دارد؛ آنان بر این باورند که معماران مدرن در عالم واقع، ‏«‏ایدیولوژی‏»‏ مشترکی نداشتند و به طریق اولی معماری مدرن نمی‏‌‏توانست اصولاً وجود داشته باشد. جنبش مدرن بی‏‌‏تردید مبنا و جهت‏‌‏گیری ویژه خود را داشته‏‌‏است، و تنها آن دم که این به درستی درک گردد، امکان رسیدن به ارزیابی منصفانه‏‌‏ای از پیامدهای آن، و از جمله کوشش‏‌‏های پست مدرن اخیر، فراهم می‏‌‏آید. به این طریق می‏‌‏توان به نقطه عزیمتی برای جست و جو و پیگیری معماری‏‌‏ مردم سالار در عصری که در آن به سر می‏‌‏بریم، دست یافت.
‏هدف کلی معماری مدرن این است که برای انسان محل سکونتی جدید ایجاد کند. این سکونتگاه جدید باید نیاز به شناسایی را برآورده سازد و بدین ترتیب تجلی ‏«‏رابطه دوستانه‏»‏ جدید بین انسان و محیط زیست او باشد. ‏لو کوربوزیه‏ در سال ۱۹۲۳ نوشت: ‏«‏مسئله خانه، مسئله عصر است.‏»‏، ‏«‏تعادل اجتماع به این مسئله بستگی دارد. معماری، در این دوره نوسازی، نخستین وظیفه‏‌‏اش تجدید نظر در ارزش‏‌‏ها و عناصر تشکیل دهنده خانه‏‌‏است.‏»
‏نخستین آگهی (اعلامیه) مهم بین‏‌‏المللی معماری نوین، ‏وایسنهوف‏ در ‏اشتوتگارت‏ ‏–‏۱۹۲۷- در واقع نمایشگاهی با عنوان ‏«‏سکونتگاه‏»‏ بود. جنبش مدرن با در نظر گرفتن سکونتگاه به عنوان نقطه عطف، سلسله مراتب سنتی کارهای ساختمانی را دگرگون کرد. کلیسا و قصر، به عنوان مهم‏‌‏ترین کارهای گذشته، اهمیت خود رااز دست دادند، و از آن زمان به بعد موسسات عمومی دولتی، ‏«‏توسعه‏»‏ خانه را مورد توجه قرار دادند. به موجب همین امر نوعی نگرش دموکراتیک جدید، بر پایه
4
‏ٔ‏ ساختار دنیای نوین پدید آمد.
‏بارها پیشگامان معماری مدرن تازگی جهان مدرن را یادآور شدند، و تأکید کردند که اکنون معماری نمی‏‌‏تواند با فرم‏‌‏های گذشته به کار رود. در این باره، شعار لو کوربوزیه بسیار شناخته شده‏‌‏است: ‏«‏عصر مهمی آغاز شده‏‌‏است. روحیه جدیدی به وجود آمده... سنت‏‌‏ها و رسوم باعث سرکوب معماری شده‏‌‏اند. ‏«‏سبک‏‌‏ها‏»‏ دروغ اند... عصر متعلق به ما، و سبک متعلق به آن، روز به روز معین می‏‌‏شوند.‏»‏ و ‏میس ون دروهه‏ می‏‌‏افزاید:‏«‏نه دیروز، نه فردا، بلکه فرم را تنها در همین اامروز می‏‌‏توان معین ساخت.‏»‏ این عقیده که بیان شد بی‏‌‏توجه به عقاید سیاسی بود، گرچه هر دو با نگرشی ریشه‏‌‏ای با یکدیگر پیش می‏‌‏رفتند. ‏هانس مه یر مارکسیست‏ در مقاله‏‌‏ای با عنوان ‏«‏دنیای نوین‏»‏ نوشت: ‏«‏هر عصری فرم جدید خود را می‏‌‏طلبد. هدف ماست که به دنیای جدید، شکلی جدید با معانی امروز بدهیم. اما دانش ما از گذشته باری است که بردوش ما سنگینی می‏‌‏کند...‏»‏ نتیجه آنکه، معماری باید از نو دست به‏‌‏کار شود ‏«‏انگار هرگز پیش از این نبوده‏‌‏است‏»‏، و این هدفی است که پیش از این درباره آغاز قرن مطرح نشده بود.
‏در گذشته تصور ‏فضا‏ و فرم همچون نگاره‏‌‏هایی یکپارچه می‏‌‏نمودند که همزمان دارای ویژگی‏‌‏های بنیادی(کلی) و محلی (تفصیلی) بودند. چنین انگاره‏‌‏هایی عبارت‏‌‏ بودند از ‏ستون‏، ‏طاق‏، ‏ستنوری‏، ‏برج‏، ‏هرم‏، و ‏سقف گنبدی‏. ‏لو کوربوزیه‏ با درک این موضوع معماری را به عنوان ‏«‏بازی استادانه، درست و شکوهمند حجم‏‌‏هایی که در پرتو نور گرد یکدیگر می‏‌‏آیند... و بدین ترتیب ‏مکعب‏، ‏مخروط‏، ‏کره‏، ‏استوانه‏، و ‏هرم‏ فرم‏‌‏های بسیار مهمی‏‌‏اند...‏»‏ تعریف می‏‌‏کند.
‏معماری جهان اسلام
‏همان گونه که از نام بر می‏‌‏آید این گونه از معماری شامل معماری گستره‏‌‏ای از جهان می‏‌‏شود که ما با عنوان ‏جهان‏ اسلام میشناسیم.معماری این کشورها تحت تأثیر ایدئولوژی ‏اسلام‏ در طول زمانی مشخص قرار گرفته و به همین خاطر دارای برخی ویژگی‏‌‏های مشترک شدند.
‏گستره مکانی

 
دسته بندی: علوم پایه » پاورپوینت معماری

تعداد مشاهده: 5218 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:179 کیلوبایت

 قیمت: 8,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل